(Uit de uitgave van Oktober van het Magazine van Rotary Nederland)

Zelfredzaamheid. Dat is waar Rotary Doctors Nederland de laatste paar jaar stevig op inzet. Het grootste deel van de meer dan een kwarteeuw dat de organisatie nu bestaat, werd besteed aan het brengen van medische zorg naar ontwikkelingsgebieden die het daar vrijwel zonder moeten stellen.
Vrijwillige artsen trokken met jeeps de binnenlanden in om de gevolgen van bijvoorbeeld malaria en aids te bestrijden. Het was nuttig maar bijna onbegonnen werk, omdat er binnenlands te weinig opvolging aan kon worden gegeven. De nieuwe aanpak is: scholen van inlands personeel dat na een aantal jaar het werk van de Nederlandse medici zelfstandig kan voortzetten. Noem het de duurzame variant. Met de mooie Rotarymetafoor: we geven ze geen vis, maar een hengel.

Lees het hele verhaal (pdf)