Dembi Dollo – Ethiopië

Projectleider: Leonard Witkamp

Dembi Dollo is een zeer arme streek in het uiterste westen van Ethiopië tegen de Soedanese grens aan. Evenals in Nekemte werkt Rotary Doctors Nederland (RDN) bij dit project samen met Nekemte Catholic Secretariat (NCS).

Onder de paraplu van de NCS functioneren in de regio Dembi Dollo 5 klinieken, die geleid worden door katholieke zusters en paters. Stichting ‘Wees een Kans’ heeft RDN benaderd met het verzoek om het medisch personeel van deze klinieken bij te scholen. Tevens wordt advies gevraagd welke klinieken op termijn in aanmerking komen voor opschaling naar een hoger niveau volgens de nieuwe normen van de overheid.

In de periode van half oktober 2012 tot begin januari 2013 en van november 2014 tot april 2015 werden door RDN steeds twee ervaren artsen uitgezonden naar Dembi Dollo. Zij bezochten elke kliniek op een vaste dag van de week en hun werkzaamheden bestonden uit ‘bedside teaching’ van de lokale nurses met nadruk op het aanleren van lichamelijk onderzoek en het geven van klinische lessen.

Door ernstige logistieke problemen ter plaatse, met name vervoer, is dit project zeker voorlopig gestopt.