Een uitstap van een Rotary Doctor naar Griekenland

In dit nieuwsbericht aandacht voor de ervaringen van Jaap Wolff, huisarts uit Neede, een van onze vaste Rotary Doctors. Jaap heeft – in afwachting van de voortzetting van onze projecten in Afrika – in het afgelopen jaar een ‘uitstapje’ gemaakt naar Griekenland.

Jaap is meerdere keren in Kenia geweest, zowel in Kilifi als in Kisii, waar hij werkte binnen de projecten van RD m.b.t. hypertensie en diabetes. Aan de rand van ons eigen continent was er vraag naar vrijwilligers op medisch gebied. In Griekenland leven veel mensen al maanden en soms jaren in opvangkampen. Van acute noodhulp kun je bijna niet meer spreken, omdat de situatie voor veel mensen chronisch is of dreigt te worden.

Jaap is via een NGO uit Duitsland (Medical Voluntairs International, tussenpersoon Kai Wittstock) in Thessaloniki terecht gekomen. Hij verbleef daar in november en december 2020. Vanwege de COVID werden de spreekuren in een verlaten industrieel pand gehouden en met maximaal 2 personen tegelijk gezien.

Als arts maak je deel uit van een team

De rol van de dokter is niet ‘leading’ zegt Jaap. De arts maakt deel uit van een team. De verpleegkundige organiseert en delegeert. Ook een fysiotherapeut en wondbehandelaar maakten deel uit van het team. De medicatie is gratis. Mensen met ernstige aandoeningen kunnen door naar het ziekenhuis.

Jaap zag vooral veel jonge mannen die soms ‘woonden’ in leegstaande panden en treinwagons of daar de dag doorbrachten. Een ander deel was afkomstig uit het vluchtelingenkamp. Sommigen hadden officiële papieren of een politieverklaring, anderen geen enkel rechtsgeldig document.

Samen met andere vrijwilligersorganisaties werden ook maaltijden en juridische bijstand gegeven. Jaap zag opvallend veel jonge mensen met huidklachten zoals scabiës (schurft) en eczeem. Verder veel kapotte voeten en gewrichtsklachten door de lange voettochten die ze achter de rug hadden. Zo zijn mensen soms drie weken te voet onderweg geweest vanuit Turkije. In de middag was er voor vrouwen en kinderen een spreekuur in het vluchtelingenkamp.

Opvallend optimisme

Wat Jaap vooral is bijgebleven is de optimistische kijk van deze mensen op hun leven en toekomst, ondanks alle ellende. Het spreekuur was vaak even een ‘rustmoment’, omdat ze dan eindelijk weer eens als ‘echt mens’ gezien werden. De Grieken zijn momenteel niet meer zo blij met de opvang van deze mensen. Het was voor Jaap heel inspirerend om samen te werken met de (vooral jonge) mensen uit andere landen. Als senior arts had hij zeker meerwaarde.

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in dit project, kunnen ze via Jaap of de redactie informatie krijgen. Het project leent zich niet als structureel project voor de Rotary Doctors.

Bron: mailverslag/interview met Jaap Wolff, door Gijs van Dalfsen