Onveiligheid artsen in Afrika

Na eerdere aanslagen en ontvoeringen in Noord Oost Kenia (Garissa) en Lamu werd de uitzending van artsen naar Garissa en Mpeketoni gestopt.

In Mpeketoni werd het project door een lokaal team voortgezet met begeleiding op afstand. Na de bloedige aanslag op 13 juni 2014 in Mpeketoni, waarbij 65 doden vielen en de auto van RDN in Mpeketoni verwoest werd, kan het team slechts beperkt doorwerken. Andere aanslagen in het kustgebied , hebben Rotary Doctors Nederland doen besluiten om in de periode juli tot oktober 2014 tijdelijk alle werkzaamheden en geplande uitzendingen van vrijwilligers naar dit gebied, Kilifi, op te schorten. Medio november 2014 zijn de uitzendingen naar Kilifi hervat.

Rotary Doctors volgt daarmee het advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat stelt dat “Alle niet-essentiële reizen binnen een afstand van ongeveer 150 km van de Somalische grens, inclusief de provincie Lamu, worden ontraden”.

Voor de inwoners van Noordoost Kenia is dit besluit dubbel zwaar, omdat ze leven in een gebied waar medische voorzieningen ernstig tekortschieten en een Rotary Doctor vaak de enige (tand)arts in een wijde omgeving is.