Het project Mpeketoni is per 1 juli j.l. afgesloten. Mpeketoni ligt aan de oostkust van Kenia, niet ver van Lamu en in het gelijknamige district. Het werd gestart in 2006 in overleg met de Nederlander Wim van de Burg die daar een landbouw- en scholingsproject had opgezet, waarbij grote hiaten in de gezondheidzorg bleken.

Na toenemend geweld in de regio door El Shabaab, een fundamentalistische Somalische terreurorganisatie, vanaf oktober 2011 werd de regio toenemend onveilig. Er kwam een negatief reisadvies van BuZa. Na december 2011 zijn er geen artsen meer uitgezonden. Wel zijn Sulinka Eerdmans, Jan van der Hoeve en Dick Jungst tot mei 2014 af en toe enkele dagen “incognito” langs geweest voor ondersteuning.

Verder werd het project door Jan van der Hoeve en Sulinka Eerdmans op afstand via de email begeleid. Het team werkte met de jeep op 5 afgelegen locaties. Helaas werd de auto op 13 juni 2014 vernield bij een bloedige aanslag (54 doden) in Mpeketoni. Dat was het definitieve einde van deze jeep-line. Medio 2014 zijn twee van de vier “vrijwilligers” in goed overleg uit elkaar gegaan.

Per 1 juli 2015 zijn ook de laatste twee “vrijwilligers” vertrokken. De schamele bezittingen en medicijnen die er nog waren zijn overgedragen aan de zusters van Hongwe, waar de laatste tijd nog spreekuur werd gehouden.